- Att stärka relationen
- Starka känslor och svåra situationer
- Om skolan
- Skärmanvändande
- Att vara anhörig
- Hälsa och vanor
- För barn och unga
- Läsa, lyssna, titta
- Webbplatser, organisationer och myndigheter
- Att arbeta med unga med adhd
- Aktuella forskningsprojekt
- Fördjupande material
- Befintlig sida: Skärmanvändande
Skärmanvändande
Här har vi samlat fördjupande material om skärmanvändning, både för barn med och utan adhd-diagnos.
Hitta på sidan
Många föräldrar upplever att det är svårt att stötta sina barn kring deras skärmanvändande. Skärmen kan fylla många positiva funktioner för barnet som kanske har roligt, utvecklas och får en god social upplevelse digitalt. Däremot kan det bli för mycket av det goda med svårigheter att begränsa skärmtiden och andra aktiviteter och behov blir då lidande.
Adhd-centers föräldratips om datorspelande
I detta tipsblad har Adhd-center sammanfattat sju tips för dig som förälder.
Tipsblad om att förhålla sig till barns datorspelande
Kunskapssammanställning och rekommendationer
Under 2024 kom rapporten "Digitala medier och barns och ungas hälsa" framtagen av Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten. Samma år presenterade Folkhälsomyndigheten sina rekommendationer för digital medieanvändning bland barn mellan 0 och 18 år.
Mediemyndigheten
Via Mediemyndigheten hittar du både kunskapssammanställningen, rekommendationerna och inspelat material om dessa:
Digitala medier och barns och ungas hälsa
På Mediemyndighetens webbplats kan du även hitta stöd, tips och pedagogiska material om medievanor för både barn och vuxna:
Vägledning till balanserad användning av digitala medier
I december 2024 kom Folkhälsomyndigheten med en vägledning riktad till barn och unga samt deras föräldrar. Vägledningen ska ge stöd och praktiska råd för att hitta en hälsosam balans för barn och unga när det gäller skärmvanor.
Vägledningen har tagits fram i dialog med barn, unga, föräldrar, experter och berörda aktörer. Bland annat Adhd-center har deltagit i dialogen.
Folkhälsomyndighetens vägledning till balanserad användning av digitala medier
Boken "Distraherad: hjärnan, skärmen och krafterna bakom"
Nutley, Sissela (2022), Natur & Kultur Allmänlitteratur
Hjärnforskaren Sissela Nutley skriver i sin bok om hjärnans formbarhet och grundläggande förutsättningar. Hon ger fördjupad kunskap om hjärnans belöningssystem utifrån sociala medier och diskuterar hur vi ska förhålla oss till digitaliseringens möjligheter utan att bränna ut oss.
Rädda barnens tips
Rädda barnen har på sin hemsida samlat ett flertal tips om skärmtid och gaming och om hur du som vuxen kan prata med barn om olika svåra frågor, till exempel vad som händer på nätet.
Rädda barnens tips, råd och handböcker för föräldrar
Rädda Barnens arbete för barn i gamingvärlden
Rädda barnens tips om skärmtid: Så undviker du att barnen blir beroende
Lärverktyget Det syns inte
Lärverktyget Det syns inte som används i vissa skolor ingår i en satsning för att stärka den psykiska hälsan bland unga. På deras sida finns även vissa delar riktade till vårdnadshavare för att stödja den unga.
För viktiga vuxna på Det syns inte
Det syns inte har bland annat tagit fram material kring en mental tallriksmodell som kan vara hjälpsam i diskussion med barnen.